عید نوروز نزدیک است و آداب خاص این عید از خانه‌تکانی گرفته تا سروسامان دادن به دکوراسیون خانه و چیدن سفره هفت‌سین در برنامه اسفندماه هر ایرانی جای دارد. یکی از رسوم فراموش‌نشدنی و جذاب شروع سال نو آماده سازی هفت‌سین است که معمولاً تا سیزده‌بدر هم در خانه می‌ماند و جزئی از دکوراسیون خانه است.

نفس وجود هفت‌سین در خانه حتی اگر در یک سینی کوچک و بسیار ساده چیده شود مهم است و معمولاً همه حتی کسانی که در سفر هستند یا لحظه تحویل سال به دلایلی نظیر سربازی یا شیفت کاری در خانه نیستند هم حتی این کار را انجام می‌دهند.

ممکن است شما امسال عید نوروز به دلایلی بخواهید سفره هفت‌سین دکوراتیوتر و شاخص‌تر از معمول داشته باشید. مثلاً در شهر یا خانه‌تان مانده‌اید و قرار است از مهمانان زیادی پذیرایی کنید، نوعروس هستید و سال اولی است که پذیرای مهمان در خانه خودتان هستید یا می‌خواهید برای محل کارتان یک هفت‌سین زیبا بچینید. برای این منظور می‌توانید از ایده‌های زیر برای آراستن سفره هفت‌سین متفاوت کمک بگیرید.



سبزه

 

سبزه نماد شادابی و سرزندگی است و از حیات دوباره و رشد خبر می‌دهد. سبزه از اقلام اصلی سفره هفت‌سین به حساب می‌آید و معمولاً از جوانه گندم، یونجه، عدس یا ماش استفاده می‌شود که هرکدام ظاهری متفاوت به ما می‌دهد و ظرفی که سبزه را در آن سبز می‌کنیم هم خود می‌تواند یک المان تأثیرگذار باشد.

تنگ‌ های شیشه‌ای گرد می‌توانند انتخاب مناسبی برای یک چیدمان مدرن باشند همان‌طور که ظرف‌ها یا سینی‌های مسی و نقره‌ای قدیمی می‌توانند تداعی‌کننده آیین باستانی نوروز باشند و جلوه‌ای خاص به چیدمان شما بدهند. اگر می‌خواهید کار متفاوت‌تری بکنید، می‌توانید سبزه را بر روی پنل یا ظرفی سبز کنید که قابلیت نصب روی دیوار و یا آویزان شدن از سقف را داشته باشد.


 




سیب

 

سیبنماد سلامتی و زیبایی است و به نشانه دور بودن از گزند و آسیب آن را سر سفره هفت‌سین می‌گذارند، پس چه بهتر که بتوانیم هرچه زیباتر آن را تزئین کنیم! سیب به تنهایی زیباست اما با چیدن و قرار دادن آن میان انبوهی از گل و برگ (مانند یک درخت سیب) می‌توان جلوه بیشتری به آن داد. همچنین سیب از میوه‌هایی است که روی آب می‌ماند بنابراین می‌توانید آن را در تنگ ماهی و یا در ظرف آبی جداگانه نیز قرار دهید و انعکاس رنگ قرمز سیب در آب بسیار زیبا خواهد بود. دیگر روش خلاقانه استفاده از این سین، تبدیل سیب به یک جا شمعی با شمع‌های وارمر و یا حتی تبدیل آن به یک گلدان کوچک است.



سنجد

 

سنجد در روایت‌های مختلف نماد فرزانگی و خرد و عقل و همچنین نماد زایش، باروری و عشق خوانده شده است، اما نکته‌ای برای ما اهمیت دارد این است که فرم زیبای سنجد باعث می‌شود خاصیت آراستن بسیاری نیز داشته باشد و به راحتی بتوان آن را به شکل‌های مختلف درآورد.

سنجد را می‌توان به راحتی با استفاده از چسب حرارتی و یا سیم‌های نازک موجود در گل‌فروشی به هم وصل کرد و به شکل‌های مختلف تزئین کرد همچنین استفاده از برگ‌های سبز در کنار آن جلوه زیبایی به سفره شما خواهد داد.



گل سنبل و لاله

 

گل‌ها نشانه بهار و آمدن عید و فصل جدید هستند و همه ما دوست داریم از آن‌ها در سفره هفت‌سین داشته باشیم. گل‌های متداول سفره هفت‌سین، گل سنبل و لاله هستند که می‌توانیم آن‌ها را تک‌تک یا با هم استفاده کنیم.

البته استفاده از گل‌های دیگر فصل مانند گل بنفشه یا همیشه بهار نیز خالی از لطف نیست و می‌توانید آن‌ها را بسته به بزرگی یا کوچکی سفره‌تان استفاده کنید و یا در فضاهای دیگر خانه نیز قرار دهید.



تخم مرغ

 

رنگ آمیزی تخم مرغ‌ها شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین سنت‌ها برای همه ما و به خصوص کودکانمان باشد. با وجود اینکه این طرح‌ها و رنگ‌های مختلف خود بسیار جذاب و زیبا هستند اما به شیوه‌های بسیار گوناگونی نیز می‌توان آن‌ها چیدمان کرد.

چیدن تخم مرغ‌ها میان سبزه و یا در یک سبد می‌تواند یکی راهکارهای جالب برای نشان دادن آن‌ها باشد.



سیر

 

سیر که گیاهی طبیعی است و به عنوان گندزدا نیز به کار می‌رود، به نشانه تندرستی و دوری از بیماری‌ها سر سفره گذاشته می‌شود، همچنین حکایت از رعایت حد و مرزها نیز دارد. سیر را می‌توانید به صورت حبه‌ای و یا کامل استفاده کنید و با چسباندن آن‌ها کنار هم و استفاده از گل و یا دیگر وسایل تزئینی میان آن‌ها چیدمانی زیبا درست کنید. همچنین همانند تخم مرغ می‌توان بر روی پوست سیر نیز نقاشی کرد.


سرکه سمنو سماق


سرکه ماده‌ای است که از تخمیر انگور و در مدت طولانی به دست می‌آید و به عنوان نماد صبر و پذیرش ناملایمت زندگی و رضایت از آن استفاده می‌شود.


سمنو که از جوانه گندم به عمل می‌آید نماد قدرت و نشانه خیر و برکت است. به این غذا، به دلیل مقوی بودن آن مردآفرین گفته می‌شود به عنوان مظهر عدالت و مقاومت بر سر سفره گذاشته می‌شود.


سماق نیز سینی است که به نشانه صبر و بردباری بر سر سفره هفت‌سین گذاشته می‌شود همان طور که سماق مکیدن کنایه از صبر و بردباری است.


در چیدمان این سه سین، از آن جایی که به صورتی هستند که حتماً باید در ظرف ریخته شوند، ظرف مورد استفاده و انتخاب آن اهمیت بسیاری دارد. ظرف‌های سنتی زیبایی بسیاری دارند و ظرف‌های شیشه‌ای نیز بسیار مناسب هستند زیرا که محتویات را به خوبی نشان می‌دهند. البته همواره می‌توان از گل، برگ و یا اقلام دیگر برای تزئین این مواد استفاده کرد.


در سفره هفت سین اجرای دیگری مانند شمع، آینه و ماهی هم وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با توجه به سبکی که برای تزئین هفت سین خود انتخاب کرده‌اید، آن‌ها را هم تزئین کنید و این میان از گل‌ها و برگ‌ها غافل نشوید که بهتر از هر چیز می‌توانند روح بهار را در خانه شما به نمایش بگذارند، و در نهایت ایده‌های نو و خلاقانه برای چیدمان بسیار زیاد هستند و شما با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید چند نمونه را با هم ترکیب کنید و تم منحصر به فرد خود را به وجود بیاورید.


منبع:


https://www.khooger.com/book/ایده-هایی-یک-سفره-هفت-سین-متفاوت-نوروز-97