در سه بخش گذشته، دکوراسیون تعدادی از خانه های زیر 92 متر در شهرهای مختلف را بررسی کردیم. در این مقاله با آخرین بخش و درواقع 6 خانه‌ی آخر لیست 28 تایی دکوراسیون داخلی شگفت‌انگیز در خانه‌های زیر 92 مترمربع آشنا می‌شوید.



خانه‌ی اتگار کرت

سایز خانه: 14 متر مربع


موقعیت: لهستان


شاید برای شما غیرقابل‌باور باشد که در فضای کوچکی به عرض 1 متر و 20 سانتی‌متر، یک آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن و اتاق‌خواب که خود شامل چندطبقه می‌شوند، را جا داد. اما چنین چیزی چگونه امکان‌پذیر است؟ فقط با استفاده از وسایل ساده، کاربردی و کوچک.



این خانه کوچک مابین فضای استفاده‌نشده ساختمانی که 1 متر و 60 سانتی‌متر عرض و 70 سانتی‌متر قطر دارد، ساخته‌شده است. این خانه به‌عنوان محل استراحت و کار نویسنده اسرائیلی، اتگار کرت استفاده می‌شود. طراحی این خانه اعجاب‌انگیز، توسط جاکوب شقسنی (Jakub Szczęsny) معمار لهستانی انجام‌شده است. هنگامی‌که این معمار در خیابان قدم می‌زد، فاصله میان یک ساختمان بازسازی شده‌ی پس از جنگ و آپارتمان مجاور آن، توجه او را به خود جلب می‌کند و الهام‌بخش ساخت خانه کرت می‌شود. این معمار حس می‌کرد که این دو ساختمان به چیزی نیاز دارند تا بینشان ارتباط برقرار کند. البته این فاصله باریک نشانگر مشکلات بسیار ساختمان‌سازی شهر ورشو درگذشته بود. ساخت چنین خانه‌ای در فاصله کوچک میان دو خانه‌ی دیگر به‌سختی موردقبول واقع شد. گفتنی است ساخت این پروژه در سال 2012 به اتمام رسید.


بازدیدکنندگان این خانه می‌توانند از طریق کوچه‌ای که در فاصله دوری از خیابان اصلی قرار دارد، به ساختمان دسترسی پیدا کنند. پله‌های فولادی که در جلوی خانه به پایین کشیده شده‌اند، ورودی را مشخص می‌کنند. در این خانه همه‌چیز در حد ابتدایی خود مانده است. ساختار خانه کرت درواقع یک قفسه فولادی شکل است که بر پایه‌هایی به شکل تونل ساخته‌شده است. پایه‌های تونلی و توخالی باعث می‌شوند که لوله‌های گرمایشی شهر که در این قسمت وجود دارند به زیر خانه منتقل‌شده و گرمایش آن را تأمین کند. فولاد استفاده‌شده در ساختمان توسط پنل‌هایی از جنس لایه میانی نانو فرم که در برابر آتش مقاوم است، عایق شده است.




برای جلوگیری از احساس خفگی دلتنگی در این فضای باریک از ورقه‌های پلی کربنات باضخامت 20 میلی‌متر که نور را از خود عبور می‌دهند در یک طرف و در طرف دیگر نما، از دیواره‌های سفید استفاده‌شده است تا فضا را بزرگ‌تر نشان دهد، همچنین با بهره‌گیری از نور کافی سعی شده است تا حالت خفگی و دل‌زدگی فضای باریک و تنگ را از آن دور کند. دریچه‌ای که در طبقه همکف وجود دارد به پله‌های با شیب تند منتهی می‌شود که درواقع ورودی بخش اصلی خانه است. حمام خانه نیز مانند خود خانه سایزی کوچک در حد سرویس‌های بهداشتی هواپیماها دارد. داخل این حمام و توالت، یک سینک، یک کاسه توالت فرنگی و یک دوش قرارگرفته است. آشپزخانه نیز تنها اصلی‌ترین و پایه‌ترین وسایل ازجمله اجاق‌گاز، یخچال و مایکروویو را داراست. گفتنی است که دسترسی به آب و انرژی در آشپزخانه، از طریق یکی از ساختمان‌های بغلی امکان‌پذیر شده است.


در ادامهآشپزخانهیک فضای کوچک برای استفاده به‌عنوان اتاق غذاخوری وجود دارد که دارای یک میز کوچک و فضای کافی به‌اندازه نشستن دو نفر است. یک نردبان بخش‌های خدماتی خانه را به اتاق‌خواب و کار مرتبط می‌کند. در این فضا تشکی به سایز 90 سانتی‌متر و یک میز کار در برابر نمای شفاف پلی کربناتی برای استفاده از بیشترین نور قرارگرفته‌اند. این خانه تنها به‌اندازه رفت‌وآمد یک نفر فضا دارد. بااین‌حال خانه برای کسی که می‌خواهد دور از هیاهو به فکر کردن و نوشتن بپردازد و درعین‌حال به شهر و مردم نزدیک باشد، مناسب است.


 خانه‌ی لیسفسکی

سایز خانه: 22 متر مربع


موقعیت: کالیفرنیا


الکس لیسفسکی و آنجالی کریستوفیاک در منطقه سباستوپول کالیفرنیا، در خانه‌ای کانکسی زندگی می‌کنند. از ویژگی این خانه که کانکسی دو طبقه است، وجود پنجره‌های فراوان است. ساخت دو طبقه در بالا و پایین پنجره‌ها، تقسیم فضاهای زندگی را آسان‌تر کرده است.


گوشه‌ی کوچکی از این کانکس به سینک و ابزارآشپزخانه اختصاص داده شده است. به‌وسیله چند پله نیز می‌توان به طبقه بالا که اتاق‌خوابمنسجمی است، رفت. قفسه‌های چوبی در سرتاسر این خانه موجب شده است که تمامی وسایل را بتوان به خوبی و به شکلی منسجم جاسازی کرد.



خانه‌ی نگوین

اطلاعات خانه: 42 متر مربع


موقعیت: مونتراس


این خانه که متعلق به کریس نگوین، گرافیست است، خانه‌ای کوچک، متفاوت و با طراحی شگفت‌انگیز است. زندگی در فضای کوچک سبب می‌شود که تمامی وسایل خانه متفکرانه خریداری شوند. نه به این دلیل که حجم کوچک خانه محدودیت ایجاد می‌کند، بلکه به این دلیل که تمامی وسایل به‌راحتی قابل‌مشاهده‌اند. این خانه با وسایل آنتیک دهه 20 مانند رادیوهای قدیمی، لوسترهای حصیری و کمدهای کم ارتفاع پایه‌دار دکور شده است. همچنین فضای کوچکی برای جا دادن تختخواب و محل استراحت در نظر گرفته‌شده است که با پرده‌ی مخصوص پروژکتور، از اتاق نشیمن جدا می‌شود.


نگوین که به‌نوعی، کلکسیونر وسایل دهه 20 است، مبلمان و وسایلی آنتیک و تک را برای آپارتمان خود تهیه‌کرده است که سبب شده  است طراحی آن با دیگر آپارتمان‌ها تفاوت فاحشی داشته باشد. استفاده از وسایل آنتیک در خانه‌ای که به‌سختی اندازه یک خانه است، کار ساده‌ای نیست. نگوین می‌گوید: "گاهی که تکه‌ای جدید برای خانه‌ام خریداری می‌کردم، با مشکل کمبود فضا مواجه می‌شدم، به همین دلیل ناخودآگاه مجبور بودم آن را جایگزین یکی از وسایل قبلی کنم. به همین دلیل طی چند سال حتی این وسایل تک و آنتیک هم بررسی شدند و تنها بهترین‌های آن‌ها که با تمام فضای خانه و وسایل آن هماهنگی کافی دارند، باقی ماندند."



 خانه‌ی تک

سایز: 12.5 متر مربع همراه با فضایی 5.6 متر مربعی بالای آشپزخانه برای خواب.


موقعیت: واشینگتون


کریس و ملیسا تک، با ساختن خانه‌ای چوبی به سایز 12.5 مترمربع، یکی از کوچک‌ترین خانه‌های لیست ما را تشکیل می‌دهد. استفاده از یک کانکس با طراحی داخلی زیبا و چوبی برای زندگی، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. نیروی الکتریسیته این خانه از طریق یک پالت خورشیدی که جلوی خانه نصب‌شده است، تأمین می‌شود. سقف آن شیروانی و از چهار طرف دارای پنجره است. از نیمکت‌های مختلف چوبی به‌عنوان تختخواب و صندلی جلوی تلویزیون استفاده‌شده است که خود مکانی برای انبار کردن وسایل نیز هستند. آشپزخانه در انتهای کانتینر قرارگرفته است که فضای دراز و کوچکی را تشکیل می‌دهد و وسایل به دیوار وصل‌ شده اند. همچنین یک دیوار چوبی محیط آشپزخانه و حمام را جدا کرده است.



خانه‌ی دیوید

سایز: 6.5 متر مربع


موقعیت: سیاتل


هال دیوید در خانه‌ای 6.5 مترمربعی در شهر سیاتل زندگی می‌کند. حمام و دستشویی خانه‌ی دیوید به‌صورت ترکیبی در این محیط کوچک طراحی شده است و یک آینه بغل کامیون نیز در حمام وصل شده است. یکی از ویژگی‌های بارز این خانه (خانه مهمان)، تخت دیواری آن است که تنها هنگامخواباز آن استفاده می‌شود. در کف خانه یک وان تعبیه‌شده است که هنگام استفاده درپوش آن برداشته می‌شود.




خانه‌ی کلوز

سایز خانه: 42 متر مربع


موقعیت: ونکوور


طراح داخلی، مگان کلوز، استودیوی 42 مترمربعی ساخت دهه 50 را تبدیل به خانه‌ای صمیمی و شیک کرده است. با استفاده از رنگ‌های روشن و پارکت چوبی، محیطی بسیار دنج در این خانه ایجاد شده است. یک آباژور سفیدرنگ در کنار یک مبل چهار نفره ال و کوسن‌های رنگارنگ، جان‌ عجیبی به خانه می‌دهد.تخت‌خوابکوچکی به‌وسیله یک کمد لباس از فضای خانه جداشده است. برای زیباتر کردن اتاق نشیمن که تنها مکان پذیرایی این خانه است، مابین دیوارهای آشپزخانه باز آن، جایی طاقچه مانند درست‌شده است که اشیائی تزیینی روی آن، فضا را چشمگیرتر کرده است.


درنهایت، بامطالعه‌ی این سری از مقاله، دیدید که این متراژ خانه‌ها نیست که خانه را زیبا و دل‌نشین می‌کند، بلکه اینکه بدانیم چه چیز را کجا و چگونه در خانه‌ی خود قرار دهیم، بسیار مهم است.


منبع:


https://www.khooger.com/book/28-%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-92-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D8%B9-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-4