پرینت سه بعدی یا تولید افزایشی (Additive Manufacturing) فرایند ساخت اجسام سه بعدی از یک فایل دیجیتال است. در تاریخچه تولید، روش‌های کاهشی بسیار زودتر از روش‌های افزایشی وجود داشته‌اند به این معنا که پروتوتایپ ها با روش‌هایی مانند کندن یا خالی کردن متریال ها ساخته می‌شدند که معمولاً هزینه‌بر هستند و زمان طولانی‌تری نیز لازم دارند.



اکنون برای صرف هزینه و زمان کمتر از روش‌های افزایشی استفاده می‌شود و وجود پرینت سه بعدی با این فرایند امکان‌پذیر است به این معنی که در این روش متریال استفاده‌شده به صورت لایه‌لایه روی هم قرار می‌گیرد تا شکل مورد نظر ما را بسازد.



مزیت پرینت سه بعدی در این است که این امکان را می‌دهد با متریالی کمتر نسبت به روش‌های تولید سنتی، شکل‌ها و اجسام پیچیده را تولید کرد.


در پرینت سه بعدی معمولاً از 6 نوع متریال پلیمر، فلز، بتن، سرامیک، کاغذ و برخی خوراکی‌های خاص (مانند شکلات) استفاده می‌شود.


پرینت سه بعدی در تولید مبلمان

 

پرینت سه بعدی این امکان را می‌دهد که بی پروا تر طراحی کنیم و محدودیت هایی را که بسیاری از مواد ایجاد می‌کنند را از بین می‎برد. این ویژگی به خصوص در تولید مبلمان بسیار اهمیت دارد و تغییرات زیادی به وجود آورده است.


علاوه بر اینکه مبلمان های تولید شده با این روش خود می‌توانند کاربرد های بسیاری داشته باشند، بسیاری از طراحان و معماران در مرحله برنامه ریزی و توسعه از این تکنولوژی برای درست کردن پروتوتایپ ها و اطمینان از کارکرد درست طرح هایشان استفاده می‌کنند.


از دیگر مزایای پرینت سه بعدی برای طراحان و معماران این است که به آن ها این امکان را می‌دهد که برای مشتری هایشان محصولات خاص و شخصی ساری شده طراحی بکنند و بتوانند هرچه بیشتر به سلیقه آن ها نزدیک شوند.

 


بسیاری از طراحان مانند جان کریستی (Jon Christie) معتقد هستند که پرینت سه بعدی نمیتواند جایگزین روش های تولید معمول و قدیمی باشد بلکه می‌تواند آن ها را تکمیل کند. ترکیب این دو می‌تواند به راحت تر شدن سر هم کردن و اتصال محصولات کمک کند و همچنین ترکیب مواد جدید و قدیمی می‌تواند ظاهری تلفیقی و متفاوت برای محصولات ایجاد کند.

 




آیا این امکان وجود دارد که اولین اسکچ و طراحی های شما به یک محصول تبدیل شود؟


انگار که در فضا طراحی کرده باشید. اعضای گروه Front روش جدید را برای واقعی کردن اسکچ های دستی توسعه داده اند.


برای تحقق این کار آن ها از روشی بهره می‌گیرند که به این صورت است که خطوطی که با مداد روی هوا کشیده می‌شوند توسط Motion Capture ضبط می‌شوند و به فایل های تری دی تبدیل می‌شوند. سپس این فایل های تری دی با پروسه تولید و پرینت سه بعدی به محصولات عینی تبدیل خواهند شد.

مبلمان ساخته Dirk Vander Jooik


Dirk Vander Jooik طراح هلندی، معتقد است که روش های تولید و خلق یک محصول به اندازه محصول نهایی اهمیت دارد. او می‌گوبد نوآوری در کتاب ها نیست بلکه با صبر و اشتیاق می‌توان به آن رسید.

این طراح یک ربات را به یک پرینتر سه بعدی تبدیل کرده است که Furoc نام دارد. این ربات می‌تواند در 3 ساعت یک صندلی کامل مانند صندلی در تصویر را در رنگ ها و طرح های مختلف تولید کند که تقریبا 4 برابر سریع تر از پرینتر های سه بعدی معمولی است.



این ربات در ابتدا فقط می‌توانست شکل های تیز را بسازد اما با کار کردن روی آن و پیشرفتی که در تکنولوژیش حاصل شده امروزه قادر به تولید طرح های گرد و منحنی نیز هست و از این طریق وسایل دیگری مانند میز و گلدان نیز همراه این صندلی ها به صورت مجموعه تولید می‌شود.


از دیگر ویژگی های این محصولات این است که مواد اولیه آن ها تماما پلاستیک بازیافتی است اما محصول نهایی کاملا مقاوم، شیک و با کیفیت است.


 

اما آینده این تکنولوژی چیست؟


بسیاری از طرفداران تکنولوژی این پیش‌بینی را کرده اند که در سال های نه چندان دور پرینت سه بعدی و دیگر تکنولوژی های مشابه می‌توانند طبیعت تجارت را دگرگون کنند و علت آن این است که افراد می‌توانند به راحتی بسیاری از محصولات مورد نظر خود را بدون درگیر واسطه شدن تولید کنند و آن ها را شخصی سازی نیز کنند.

حتی امروزه نیز پرینتر های سه بعدی با قابلیت پرینت چند متریال و چند رنگ وجود دارند و در آینده به قدری توسعه یافته خواهند شد که بتوان با آن ها به راحتی محصولات کاربردی تری طراحی و تولید کرد.


منبع:

https://www.khooger.com/book/%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86